Idős cica degeneratív ízületi betegsége – általános gyógyszer-alkalmazási alapelvek

Degeneratív ízületi betegség macskákban
A degeneratív ízületi betegség igen gyakori, különösen az idősebb macskák érintettek.
Mint sok más betegségnél, a cicák „elrejtik” betegségüket. Azért van néhány árulkodó jel, ami arra utal, hogy cicádnak ilyen problémája van.
Ezek a következők:
Csökkent aktivitás – például többet alszik, nem mozog annyit, kevesebbet játszik vagy vadászik
Csökkent mobilitás – például csökken a hajlandóság az ugrásra, nem ugrik olyan magasra,
súlyosabb esetben nehézséget jelent számára az alomtálca használata, merevség és néha nyilvánvaló a sántaság
Csökkent mértékű tisztálkodás – csökkent időtartamú, vagy nehezen végzett tisztálkodás, a szőrzet ápolatlansága, túlnőtt karmok
Megváltozott személyiség – kevésbé szívesen van együtt emberekkel, vagy állatokkal, keresi a magányt
Egyéb jelek – lehetséges agresszió vagy fájdalmas, kelletlen hangadás akár csak érintésre, vagy simogatásra, étvágytalanság
Ezen jelek megértése és időbeli változásuk figyelmeztetik a gazdát és az állatorvos, hogy az állat fájdalmat érez, de palástolja azt. Nyomon követésük pedig jelzi, hogy a terápia hasznos -e vagy sem.
Vannak biztonságos gyulladáscsökkentők a macskák számára?
A non-szteroidok fontos szerepet játszanak a terápia során, de az egyéni különbségeket mindig figyelembe kell venni! Mindig csak azt a gyógyszert használd, amelyet kifejezetten előírt
a cicádnak az állatorvos! Számos humán gyógyszerek, mint az aszpirin, ibuprofen és
paracetamol nagyon mérgező a macskára nézve – ezek használata akár életveszélyes is lehet.
A nem szteroid gyulladáscsökkentők esetén ugyanúgy felléphetnek nem kívánt mellékhatások, mint az összes többi gyógyszer esetében. Néha nagyobb lehet a kockázata a mellékhatások jelentkezésének (pl. idősebb macskáknál és bizonyos egyéb betegségek jelenlétekor). Az állatorvos ilyenkor fokozott figyelemmel kell, hogy ellenőrizze a gyógyszer adagolását és gondosan kell beállítani terápiás szempontból nézve a még legkisebb hatékony dózist.
Első és legfontosabb a biztonság. Ha bármilyen kétség merül fel, állítsa le a gyógyszer adagolását
és beszéljen állatorvosával!
Milyen káros mellékhatások mutatkozhatnak?
A törzskönyvezett nem szteroid gyulladáscsökkentők már bizonyították, hogy biztonságosan felhasználhatók a macskák kezelésében. Azonban káros hatások még mindig előfordulnak. Ezek legtöbbje enyhe, de néhány súlyos kimenetelű is lehet. Ugyanúgy, mint más fajok esetén a gyomor-bélrendszer, a vesék, a szív-és érrendszeri vagy a máj lehet változó mértékben érintett. Mellékhatások:
Étvágytalanság
hányinger vagy hányás
letargia, tompultság, depresszió
megváltozott szomjúság-érzet és / vagy vizelés
hasmenés és / vagy fekete színű bélsár
sárgás bőr, íny, vagy szemfehérje
Fontos információk a kezelési előzmények. Pontosan kell tudni:
milyen szert, mennyit, milyen gyakran és mennyi ideig kapott a beteg.
Ha bizonytalan vagy, kérdezd meg állatorvosodat!

Mindig etetés közben, vagy azután adjuk a gyógyszert. Az állatorvos javasolhatja a konzervet a száraz táp helyett, hogy segítse az optimális folyadékbevitelt, aminek fenntartása igen fontos.
Ha a macska nem eszik, ne adj neki gyógyszert!
Fordulj az állatorvosodhoz!
Beszéld meg az állatorvossal, hogy milyen óvintézkedéseket kell tenned a cica védelme érdekében, milyen gyakran szükséges a macska ismételt vizsgálata, mikor kell vér -és vizeletvizsgálatot végezni és milyen gyakran kell ezeket megtenni!
Soha ne adj cicádnak semmilyen gyógyszert anélkül, hogy előbb nem beszéltél az állatorvosoddal.
Ha a kezelés bármely szakaszában problémák adódnak, vagy jelentkeznének az esetleges káros hatások, azonnal hagyd abba a szer adagolását és vedd fel a kapcsolatot állatorvosoddal!